Weekendje Budapest 16-19 maart - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Marleen Heijden - WaarBenJij.nu Weekendje Budapest 16-19 maart - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Marleen Heijden - WaarBenJij.nu

Weekendje Budapest 16-19 maart

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

20 Maart 2012 | Hongarije, Boedapest

Een paar maanden geleden waren mama en ik aan het nadenken over onze volgende city trip. We keken op klm.nl en zagen een mooie aanbieding naar Budapest.
Plan was samen te gaan maar we wisten dat Oma ook zo graag nog een keer naar Budapest zou willen gaan. Dus ontstond het idee dat Oma en papa ook mee moesten want met zijn vieren is wel errug gezellig!
Beiden twijfelden geen seconde en zeiden volmondig ja toen we het vroegen.
Zo gezegd zo gedaan, geboekt voor een weekendje. Ook een prettig 4* hotel erbij en de voorpret kon beginnen, zou je zeggen.
Wat minder voorpret dan normaal omdat we natuurlijk allemaal met onze koppies met mijn huis bezig waren maar eenmaal aangekomen op Schiphol kon de pret beginnen.
Alles ging voorspoedig, prettige vlucht en een prachtige landing over Budapest heen.
Onze koffers kwamen als eerste op de band en eenmaal in de aankomsthal zagen we al direct een meneer met een bordje met onze naam erop.
Heerlijk geregeld.
In 20 minuten tijd reed deze beste man, of moet ik zeggen scheurde, ons naar het hotel.
Erg mooi hotel, kamers naast mekaar met tussendeur, dus gezellig!!
We zijn een stukje gaan lopen en na een drankje op een terrasje kwamen we erachter dat het wel erg ver lopen was naar de stad.
We kochten een 3daagse kaart voor het openbaar vervoer en ontdekten dat dit wel erg makkelijk ging. De bus, metro en tram konden we zo volop gebruiken.
Eenmaal in de stad aangekomen, liepen we al snel richting de Donau.
Adembenemend en zo warm!
We zaten lekker op een terrasje en vond dat het al wel tijd was voor een roseetje. Bij het presenteren van de rekening kwamen we erachter dat we op het terras van de Marriot zaten. Verdere uitleg overbodig neem ik aan?

Wat we die middag verder hebben gedaan… pfff, nu moet ik echt heel goed nadenken.
Even de foto’s terugkijken.... Oh ja, we zijn het trammetje ingestapt naar de markthal.
Dit trammetje rijdt helemaal langs de Donau, aan beide kanten. Erg leuk.
In de markthal keken we onze ogen uit, zo veel leuke souveniers. Waar je echt wat aan hebt, niet alleen maar rotzooi.
Wat het leukste was: een straatje in die hal met alleen maar Hongaars eten.
Uiteraard hebben we het een en ander geprobeerd.
Daarna zijn we met de metro naar het park gegaan, het park waar ons hotel aan lag alleen hadden we ons vergist in de afstand, dat park is wel 5 km breed.
Ach gaf niets, want zo hebben we de schaatsbaan bekeken waar een maand geleden de EK afstanden werd geschaatst. Het ijs was net weg, erg raar dat het een maand geleden nog -15 was en er op natuurijs gereden werd.
Nu was het het hele weekend prachtig weer met uitschieters naar de 21 graden. (niet jaloers worden nu)
In het hotel aangekomen, even uitpuffen met een wijntje erbij.
’s avond zijn we naar de stad gegaan om koffie te drinken en de prachtige uitzichten bij de Donau te zien. Buda is zo schitterend verlicht ’s avonds dus heel wat Oooohs en Aaaaahs over en weer.

De volgende ochtend, na een heel stevig ontbijt, weer naar de stad gegaan met de bus.
Nogmaals naar de markt om van alles te kopen, we hebben alledrie dezelfde tas gekocht :-)
Daarna met de tram weer een stukje langs de rivier, naar het Parlement.
Schitterdend gebouw. Daarna weer terug met het trammetje naar de stad om te lunchen.
We hebben genoten van een typisch Hongaarse lunch, dus met vissoep, goulash en een prutje van paprika saus en worst.
Vervolgens een boottochtje gemaakt van een uur. Onder diverse bruggen door, om het eiland Margareta heen.
En dat allemaal met je koppie in de zon, nippend van de champagne :-)

Daarna zijn we weer even naar het hotel gegaan om ’s avonds weer de stad in te gaan. Onderweg nog even bij de schaatsbaan weer gestopt om het in het donker te zien en dat was echt adembenemend.
Ook weer typisch Hongaars gegeten die avond in een gezellig restaurantje.
Daarna nog even koffie op het pleintje en weer terug naar het hotel.

Dag 3: Wederom een stevig ontbijt; Daarna de stad in om vervolgens de kettingbrug over te lopen naar Buda. Dat was net een openlucht museum. Schitterend!!
Papa was onze gids, we deden een wandeling uit het 100% boekje en dat was erg leuk!
We hebben het paleis gezien, de Mathias kerk, oude straatjes en schitterende uitzichten.
Ook zijn we even kijken in het Gellard badhuis. Oudste badhuis van de stad.
’s avond lekker pizza en pasta gegeten en nog even genoten van Budapest by night.
In het hotel aangekomen zijn we nog even de jacuzzi ingedoken om onze zere en moeie voetjes te belonen.
Daarna werd het heel snel donker....

De volgende dag helaas weer naar huis.
Wederom een geweldige vlucht en een mooie landing omdat het onbewolkt was.

Papa, mama en oma: bedankt voor het top weekend.
Aan alle anderen: jullie moeten echt eens naar Budapest toe gaan! Zeer de moeite waard.

Foto’s staan op facebook...

Nu moet ik snel het huis een beetje toonbaar maken want morgen komt een kennis uit Maleisie een paar dagen bij mij logeren en gaan we rondje Nederland doen op mijn vrije dagen

• 20 Maart 2012 - 18:54

Carolien:

O wat leuk!! Jullie hebben zo te lezen weer een heel leuke trip gemaakt. Kan dus ook op mijn lijstje :)
    Succes met opruimen en je bezoek en tot gauw!! xx

• 20 Maart 2012 - 19:22

Mams:

Nou nou wat een weekend he???????
    Heeeel veeeeeel dingen gezien en gedaan, om nooit te vergeten.
    Leuk verhaal en het was reuze gezellig met ons vieren. Jij ook bedankt.

XX

• 20 Maart 2012 - 21:53

Ina:

Nou jongens dat kan niet anders dan erruggg gezellig zijn geweest! Leuk hoor zo met oma er ook bij!

• 01 April 2012 - 18:10

Lisette:

zozo weer heel wat gezien dus!