Turks genot op zee! - Reisverslag uit Marmaris, Turkije van Marleen Heijden - WaarBenJij.nu Turks genot op zee! - Reisverslag uit Marmaris, Turkije van Marleen Heijden - WaarBenJij.nu

Turks genot op zee!

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

15 September 2013 | Turkije, Marmaris

Blue Cruise en 5 dagen Marmaris

Wat een droomreis, wat een topvakantie!
Maanden naar uit gekeken en nu zit het er al weer op maar we hebben wel volop genoten en beiden het gevoel dat we wel een maand zijn weg geweest.

Marmaris
Maandag 2 september vertrokken we. Na heel lang in de rij te hebben gestaan bij de incheck (Corendon was net die dag over gegaan op een nieuw systeem wat dus niet werkte) vertrokken we nog aardig op tijd.
Het was een snelle en goede vlucht. De aankomst in Marmaris was wat minder. Altijd gaat het goed, een boeking maken op booking.com maar deze keer hadden we ons lelijk vergist. Wat een vreselijk appartement, ik zal jullie de details besparen maar Ben zei al snel “pak die trolley, we gaan weg hier”.
Gelukkig wist ik dat er vlakbij een goed appartement zat, Park Mar. Mijn ouders oa hebben er destijds gelogeerd. Google maps aan en lopen maar, we werden er hartelijk ontvangen en gelukkig waren er nog kamers vrij. Direct maar voor 4 nachten gereserveerd. Snel omgekleed en naar de boulevard gelopen want we hadden wel zin in wat te eten. Stukje gelopen en direct maar bij mijn favoriete restaurant O'Yes gegeten. Heerlijk avondje, afgesloten met een drankje op ons balkon.
De volgende morgen ontbeten in de haven en Ben een beetje het centrum etc laten zien. De strandtas hadden we al mee dus lekker op het strand gelegen en later bij het zwembad.
’s Avonds in de haven gegeten op een super mooie plek, op een balkonnetje met uitzicht over de haven, kon echt niet beter. Later nog een drankje gedaan op de boulevard maar daar is het zo Engels, daar hadden we het we het wel snel gezien.
Woensdag hebben we de dolmus gepakt naar Icmeler om daar naar het strand te gaan maar het was zo druk dat we besloten richting Marmaris te lopen omdat ik wist dat er halverwege een hele luxe beachclub zat. En dus hebben we de hele middag daar gelegen, erg genoten van de luxe. Het waaide wel erg hard.
Donderdagochtend zijn we naar de Hamam geweest, alle dode huidcellen er af laten scrubben en goed achter de oren laten wassen haha. Terug in Park Mar, weer een lekker Turks ontbijtje genuttigd. ’s Middags weer naar het strand en ’s avonds gegeten in de Castle Bar met uitzicht over de boulevard en de haven, te mooi voor woorden!
Daarna goed op stap geweest, uiteraard naar de Greenhouse maar ik heb Ben uiteraard wel alle andere discotheken in de Barstreet laten zien.
In de Greenhouse wachtte mij een warm welkom door de manager en 1 barman. Later sloot ook Marloes (In 2004 samen gewerkt) bij ons aan en was het feest compleet.
Vrijdagochtend ging het wat minder maar na een goed ontbijt, konden we de wereld weer aan. Om 13:00 werden we opgehaald en naar de boot gebracht. We werden welkom geheten door de kapitein en de eerste indruk van de boot was direct top. Knus klein hutje maar wij slapen overal wel.
’s Middags even de bazaar in geweest en op het terrasje bij Jan de Wit gezeten. ’s Avonds het NL elftal zien spelen op een terrasje op het Leidsche plein.

Start Blue Cruise
Voor degenen die geen zin hebben in een uitgebreid verslag, bij deze de samenvatting:
Mooie houten zeilboot, 6 hutten, 10 man aan boord, gezellige groep. Iedere nacht op een andere plek overnacht. Veel zwemmen, zonnen, lezen, vissen, eten en drinken, en slapen. Top bemanning: Kapitein Cenal en kok Ozzie {we missen ze nu al).
Iedere dag 35+ graden, 2 excursies gedaan. Fethye en Marmaris aangedaan. Op zeil gevaren en dolfijnen gezien en 1 dolfijn zwom even mee bij de boeg. Het eten was grandioos. Geen seconde verveeld en ik kan het echt iedereen aanraden om deze reis eens te maken.

Heeeel vroeg wakker want ja, het is toch even wennen in een zweethutje op een bedje van 1.20 breed. Iedereen ontmoet, we zaten met zijn 10en op de boot: Bert en Nel (onze bootmaatjes / bootouders) uit Wormerveer, Rien en Yolanda uit Dreumel.
Alani en Vitaly uit de Oekraïne en Jorg en Frank uit Duitsland.
Het was zeker een gezellige groep. Om 9 uur verlieten we Marmaris. Na ongeveer 3 uur varen, ging het anker voor de eerste keer uit. Dit was altijd in een mooie baai met onwijs blauw water. Hier gingen we dan altijd zwemmen en hadden we de lunch. ’s Middags haalde een ander bootje ons op voor de Dalyan tour. Deze viel wat tegen, de gids heeft 3 zinnen gezegd. Uiteraard even op het Iztuzu strand geweest, daar theetje gedronken, schildpadden gezien, uurtje door het natuurgebied gevaren en daarna 10 jaar jonger geworden in het modderbad. Je moest jezelf helemaal insmeren met modder, kwartiertje later drogen en goed afspoelen. We waren weer als nieuw.
‘ avonds heerlijk gegeten op de boot en vroeg naar bed.
De volgende dag, zondag, werden we weer erg vroeg wakker en na het ontbijt hebben we 2 uur gevaren tot de eerste zwemstop en waar we dan ook weer gingen lunchen.
Na de lunch door naar Fethiye. We legden nog niet aan in de haven maar in een baai met uitzicht op de haven. Erg mooi, miljoenen sterren die nacht! Die avond zijn we er achter gekomen dat hoe meer raki je drinkt, hoe vaker je yahtzee gooit.
Maandag: weer vroeg naar de haven van Fethye waar we de aankomende nacht zouden liggen. Deze dag hadden wij een tour geboekt naar Tslos en de kloof van Saklikent.
Die kloof was geweldig en zijn met 5 man diep de kloof in gegaan. Het water was ijskoud en heel wat blauwe plekken opgelopen maar wat was dat geweldig! Op de terugweg hebben we nog een zwemstop gemaakt in Oludeniz, de blue lagoon.
Perfecte dag. ’s Avonds nog lekker op een terrasje gezeten met Bert en Nel nadat we eerst even allemaal onder handen waren genomen bij de kapper.
De dinsdag stond in het teken van niets doen. De hele dag op t dek gelegen, gelezen, gezwommen, Ben heeft veel gevist (ook wat gevangen), geslapen, gegeten en gedronken.
Er kwam deze dag ook een speedboot langs met banden, bananen etc. Ik en Ben en de twee Duitsers zijn nog mee geweest op zo’n bank achtig iets. Lekker keihard het water over. ’s Avonds uiteraard weer te lekker gegeten en de avond afgesloten met een potje yahtzee.
Woensdag was eigenlijk weer een soortgelijke dag als dinsdag, hele dag weer niets anders doen dan relaxen, eten en drinken, in 2 mooie baaitjes.
De nacht hebben we doorgebracht op het dek omdat het de laatste op zee was en omdat we de volgende ochtend om 6 uur al zouden gaan varen omdat we die dag helemaal terug moesten naar Marmaris, een lange rit, en we ‘s morgens vroeg ook de meeste kans zouden hebben om dolfijnen te zien.
Om 6 uur vertrokken we inderdaad maar om 6:15 zaten we allemaal weer achter want we waaiden weg op t dek, harde wind en wilde zee. Die dolfijnen hadden er dus ook geen zin in.
Om een uur of 9 werd het wat rustiger en konden we ontbijten.
Rond het middaguur kwamen we aan bij een baaitje vlakbij Marmaris waar we de laatste zwemstop en de laatste lunch aan boord hadden.
’s Middags en ’s avonds Marmaris weer in geweest. En rond middernacht kwamen we mijn 2 oude huisgenootjes tegen en zijn we nog even goed op stap geweest met Jelle en Lyn. De volgende ochtend was zwaar en samen de koffers inpakken op 2 vierkante meter is ook geen succes maar we hebben het overleefd. We moesten om 9 uur al van de boot af en hebben samen met Bert en Nel de taxi gepakt naar het strand verderop, lekker nog de hele dag gelegen en zijn Ben en ik nog even wezen kapperen.
Ben had ook nog mooi geregeld dat we gratis mochten douchen in de hamam van de strandtent dus fris en fruitig konden wij ’s avonds het vliegtuig weer in.

Dit was de eerste keer dat wij een Blue Cruise boekten maar zeker niet de laatste keer. Het is echt de perfecte vakantie!! De foto’s zet ik later op facebook als ik van de anderen van de boot ook de foto’s heb ontvangen.

Groetjes Ben en Marleen

• 15 September 2013 - 10:40

Bert Volkers :

Lieve Marleen en Ben wat een mooi verhaal schrijf jij hier en zeker over de Blue Cruise.
    Zoals jij het verhaal schrijft kan het niet anders zijn dat als je dit leest mensen er zeker zin in krijgen om deze trip te doen.
    Wij hebben er in ieder geval ervan genoten en zullen zeker zo,n Cruise nog een keer doen,en het liefst met de zelfde bemanning.
    Het was een hele mooie ervaring om Turkije op een andere manier te zien en te proeven.

• 15 September 2013 - 10:52

Marije:

Marleen, wat ongelooooooooflijk heerlijk! En leuk dat je Ben Marmaris hebt laten zien. Ik ga vanaf dinsdag Arjen Rhodos laten zien :)
    Zeg, Marloes uit 2004, is dat de Marloes van Fuerte?? Ik ben zoooo benieuwd hoe het met haar gaat, weet haar achternaam niet meer dus heb haar niet meer kunnen terugvinden.
    Geniet nog even lekker verder van alle mooie vakantieherinneringen! X

• 16 September 2013 - 10:11

Lies :

Altijd leuk om jouw reisverhalen te lezen.... Het klinkt als een heerlijke reis en ik zal zo'n Blue Cruise zeker in gedachten houden de volgende keer dat we een vakantie boeken!
    In december eerst maar weer eens genieten van KL en Bali!