Nederlands uitje in Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Marleen Heijden - WaarBenJij.nu Nederlands uitje in Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Marleen Heijden - WaarBenJij.nu

Nederlands uitje in Maleisië

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

26 Oktober 2007 | Maleisië, Kuala Lumpur

Beste allemaal,

Het is weer tijd voor een berichtje vanuit Verweggistan, Maleisië.
Ten eerste even de mededeling dat ik het nog steeds erg goed naar mijn zin heb, ik mijn werk nog steeds als een betaalde hobby zie, ik iedere dag fluitend de deur uitloop naar de eerste infomeeting en iedere dag sjaggerijnig weer thuis kom, dit omdat we weer met het oh zo leuke Sonja dieet zijn begonnen.
Ik moet er even weer aan wennen want om de 10 meter heb je hier een restaurant waar de lekkerste geuren zo je neus in worden gedreven en dan is de gedachte aan wéér aardappels echt niet een leuke gedachte maar goed... Kia en ik zijn er allebei al weer 2 kilo mee kwijt dus we gaan gewoon maar door al hebben we gisteren enorm gespijbeld. We zijn namelijk een dagje en nachtje uit geweest en dit keer naar Melaka.

Melaka is de stad met de meeste historie van Maleisië. Maleisië werd vroeger ook het Melaka koninkrijk genoemd en dit rijk besloeg Maleisië en Sumatra.
Melaka is erg in trek bij de toeristen omdat het een klein stadje is, leuke souveniershops heeft en heel veel musea.
In Melaka zijn vele Nederlandse invloeden te vinden omdat we er rond 1700 hebben gezeten. "Wij" hebben er o.a. een kerk en een Stadhuys gebouwd die tegenwoordig de meest bezochte bezienswaardigheden van de stad zijn.
Ook hebben de Portugezen en de Britten in Melaka geregeerd, het was immers een ideale handelsplaats voor het Melaka rijk en Indonesië. In 1940 kwam het weer in handen van Maleisië en is er sindsdien niets meer veranderd.

Ik ben er 1,5 jaar geleden wel eens geweest maar dat was in mijn 1e week hier en ik had nog last van een jetlag, het was zo heet en ik kon mijn met-handen-etende excursie genoten toen niet uitstaan. Na die tijd ben ik er nooit meer terug geweest en ik vond het nu wel eens tijd om er samen met Kia heen te gaan en dan direct de beide hotels te checken. Het werd dus een business-trip :-)

Afgelopen woensdag om een uur of 1 smiddags wilden we de bus pakken maar dat werd 2 uur later omdat we op de slotenmaker moesten wachten want we konden onze voordeur niet meer op slot krijgen.
Na een rit van 2 uur, die Kia overigens al slapend heeft doorgebracht, kwamen we om half 6 aan in het hotel. Kia ging naar de kamer en ik ontmoette de sales manager voor een rondleiding die voor half 6 gepland stond, perfecte timing dus.
Na deze rondleiding zijn Kia en ik naar het oude stadje gegaan waar we een leuk cafeetje tegenkwamen waar we heerlijk hebben geschransd... lekkere vette hap!
Kia had een FYS-dag ingelast. Engelse tegenhanger van een SAS-dag!
Het stadje was behoorlijk uitgestorven dus zijn we terug gegaan naar het hotel waar we 2 potjes pool hebben gespeeld. Wonderbaarlijk dat ik het nog kon. Allebei een potje gewonnen. Het hotel had ook een discotheek en daar konden we ons gratis drankje ophalen en waren er met ons erbij geteld wel 2 gasten dusss wij beetje stom doen op de dansvloer, kwamen we er later achter dat er een DJ boven ons stond.. die zal een beste schik gehad hebben.
Verder niets te doen dus vroeg naar bed!
Volgende morgen eerst weer de buik volgegeten aan het lekkere ontbijt, heb ik even snel de tour gedaan in het andere hotel en zijn we vervolgens weer naar het oude centrum gegaan waar we de kerk, het museum in het Stadhuys en het Portugese fort hebben bekeken.
Na afgekoeld te zijn van een liter ananassap wilden we ons als echte toeristen laten rondrijden in een riksja en gelukkig troffen we een hele leuke Indische gids die ons voor 8 euro een uur heeft rondgereden. Hij is zelf Hindoe maar vond blijkbaar het Boedisme veel interessanter want in de oudste Chineze tempel van Maleisië kregen we de complete uitleg erbij.
Wat me het meest bij is gebleven is het volgende: Wanneer je komt te overlijden en je kiest voor een crematie, komt je as in een steen in de tempel te staan. Voor al deze stenen staat een lange tafel en hierop dienen familieleden van de overledene op speciale dagen (bijv. moederdag/vaderdag/verjaardag) te komen en de tafel vol te zetten met de lievelingsgerechten of drankjes van die persoon. Ook staat er koffie tusen, sigaretten en mocht je dol geweest zijn op geld, dan ligt dit er ook tussen.
Je moet net zolang wachten tot de ziel heeft gegeten/gedronken. Hier kom je maar op 1 manier achter. Je moet 2 munten op de grond gooien.. Vallen ze allebei met de munt omhoog, is de ziel nog niet begonnen met eten of drinken.
Vallen de munten met de kop omhoog, is de ziel nog niet klaar. Valt er 1 munt met de kop en 1 munt op de munt dan is de ziel klaar en kun je alles mee naar huis nemen en er samen van eten en drinken met de hele familie.
Ik vond het wel wat hebben.
Daarna kregen we nog even een uitleg bij een winkeltje wat de kleinste schoentjes ter wereld verkocht.
Heel vroeger werden de voeten van alle Chineze vrouwen afgebonden en in het gips gezet toen ze nog klein waren.
De voeten konden zo nooit groeien. Dit is een teken van schoonheid.... Vreemd he!

Na deze rondrit werd het de hoogste tijd voor mijn lang verwachte snack...
Van andere Nederlanders in KL kreeg ik de heugelijke mededeling dat er een Nederlands restaurantje was aan de rivier. En ja hoor, daar heb ik een kroket gegeten alleen viel dat behoorlijk tegen. Ja Paulien en Renee... ik had beter naar jullie moeten luisteren maar ik wilde het niet geloven dat het niet lekker was :-(

En in het begin van de avond zijn we weer terug gereden naar KL en wederom heeft Kia niets van deze tocht meegekregen!

Verder nog de nieuwsfeitjes dat er morgen een studiereis van Oad aankomt. 21 reisagenten gaan een paar dagen in Maleisië op pad met onze gids om zo een beter beeld te krijgen van het product en hopelijk verkopen ze het zo meer en krijg ik het wat drukker.
Morgen ga ik met ze eten in een 5 sterren hotel.. jammie!

Aanstaande dinsdag vliegen Kia en ik naar mijn favoriete eiland van Maleisië... LANGKAWI!!
Heb 2 dagen vrij gevraagd dus het is echt vakantie... vanzelfsprekend heb ik er enorm veel zin in. We gaan er heen omdat er een Nederlandse vriendin uit KL gaat trouwen! (zucht, dat wil ik ook wel)
Dus alvast de waarschuwing: Het volgende verhaal gaat weer over witte zandstranden, palmbomen en drinken uit de kokosnoot!

ALLEMAAL EEN PRETTIG WEEKEND GEWENST EN TOT DE VOLGENDE WAARBENJIJ.... xxx

  • 26 Oktober 2007 - 08:39

    Mams:

    En ja hoor weer de eerste , echt weer een SUPERVERHAAL en zo te zien heeft Sonja niet veel nodig bij jullie lijn hoor!!!! Ik verheug me nu al weer op je volgende verhaal.
    Geniet er nog maar steeds van daar.
    KUS

  • 26 Oktober 2007 - 08:50

    Tampie:

    Eeej!! Nog steeds leuk om je verhalen te lezen. Leer elke keer weer wat bij ;)
    Maarre.. Sonja Bakkeren?? In Maleisie??
    Kijk uit naar je volgende verhaal!
    Dikke kus

  • 26 Oktober 2007 - 08:56

    Paulien:

    hahaha goed om te horen dat we gelijk hadden! Die kroketten zijn echt smerig he! Maar weer een leuk verhaal bij je verzameling! Veel plezier dit weekend & tot snel! X

  • 26 Oktober 2007 - 10:06

    Mir:

    Heee Marleentje,

    Leuk verhaal weer :)...en nu eventjes het weekend gezellig doorbrengen op t mooie eiland Langkawi, we horen wel weer hoe het was he :D, weer zon droomverhaaltje :)...

    Heeel veel plezier! Kussies Mir

  • 26 Oktober 2007 - 10:18

    Aerin:

    En ja hoor - ik ben weer super jaloers! Jammer dat die kroket niet lekker was, moet ik anders even een doosje van Dobben opsturen?? Vanavond ga ik naar het Okura hotel wat vergelijkbaar is met Traders hotel compleet met Skybar!! Dus vanavond helemaal netjes aankleden en ladida cocktails drinken :-) Meid, zo te horen heb jij het nog steeds super naar je zin en kom jij voorlopig niet naar NL toe. You go girl!

    Kus,
    Aerin

  • 26 Oktober 2007 - 10:38

    Oma:

    ik ben in Hilversum. Ik ga vanmiddag met Klaas en Fem naar het schaatsen in Heereveen. Ik wens jullie een hele goeie vakantie toe.

    Liefs Oma

  • 26 Oktober 2007 - 10:44

    Sphinx:

    Leuk weer die verhalen. Leen thanks for you know what! I miss you. Hope to see you soon.

  • 28 Oktober 2007 - 11:24

    Carolien:

    He Marleentje,
    Hier een berichtje vanuit Nederland, raar hoor, ben vannacht thuisgekomen. Moet nog erg wennen.. maar daar heb ik de tijd niet voor want ga dinsdag alweer weg naar New York.
    Sonja Bakkeren, ahh, ik haat dieten. Ben je eigelijk nog steeds gestopt met roken?? Ik niet..
    Nou meissie, het was weer leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, ik mail je gauw, als ik tijd heb hier, je weet hoe dat gaat.
    Liefs Carolien

  • 29 Oktober 2007 - 09:58

    Jildou:

    Jammer dat de kroket tegen viel, maar je kan niet alles hebben. Als het mee zit, kan ik vannacht weer aan de frikandellen speciaal, want als alles volgens plan verloopt, kom ik 23.00 weer op Nederlandse bodem aan. t zit er eindelijk op, dit Kreta-avontuur.
    Ik mail je als ik thuis ben, nu druk met de laatste dingen en mijn koffers passen niet dicht :( HELP!!!
    Liefs Jildou

  • 29 Oktober 2007 - 12:52

    Pa:

    He kanjer,
    Wat is dat weer een prachtverhaal en weer eens wat anders dan altijd maar over die Paradijseilanden. Alle verhalen bij elkaar beginnen al een heel boekwerk te worden. Ga zo door want ik lees ze wel heel erg graag.

    Trouwens, de foto's zijn ook niet verkeerd.

    Dikke kus en de groeten aan Kia,
    Pa

  • 29 Oktober 2007 - 14:31

    Marije:

    Hey Marleen!
    Lekker genieten van jullie vakantie!!!! Ben benieuwd naar jullie bounty verhalen en de meer dan mooie foto's!!!
    Liefs, Marije

  • 01 November 2007 - 19:44

    Myrthe:

    Hej Marleen!!
    Leuk verhaal weer denk alleen dat ik het volgende verhaal maar ff oversla ;)
    Ben sinds gister weer thuis, ben vast begonnen aan een winterslaap had ik echt nodig haha..
    Veel plezier nog en blijf genieten!
    Xje uit het veels te koude NL!

  • 02 November 2007 - 05:36

    Ayla:

    wat vervelend werk heb jij tog he!.. gniet maar van langkawi..

    groetjes

  • 17 November 2007 - 12:13

    Ad & Margriet:

    Hoi Marleen,
    Toevallig kwam ik op deze site met jouw verhalen terecht en sinds een week lezen we elke keer weer hoe jij het hebt op Langkawi. Waarom onze belangstelling ? Wij gaan op 5 januari voor 3 maanden naar NZ naar onze zoon die daar gaat trouwen, maarrrrr,. eerst 4 dagen Maleisie. We krijgen van Mal.Air als stopover een gratis binnenlandse vlucht. Dus rondsnuffelen waar we naar toe kunnen. Mede door jouw beschrijvingen hebben we besloten naar Langkawi te gaan.
    Blijf schrijven want we willen ALLES weten over "jouw paradijsje"

    Groet, Ad & Margriet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Hallo allemaal en welkom op mijn dagboek online. Hier schrijf ik al mijn avonturen op en doe ik er indien ik de mogelijkheid er voor heb, de foto's bij de berichten.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 313008

Voorgaande reizen:

07 Maart 2006 - 28 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: