Jaarwisseling in Zweden - Reisverslag uit Norrtälje, Zweden van Marleen Heijden - WaarBenJij.nu Jaarwisseling in Zweden - Reisverslag uit Norrtälje, Zweden van Marleen Heijden - WaarBenJij.nu

Jaarwisseling in Zweden

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

04 Januari 2012 | Zweden, Norrtälje

Heej heej... zoals de zeggen.

Allereerst: IEDEREEN DE BESTE WENSEN VOOR 2012!!

Net terug van een weekje in de middle of nowehere. Het dorpje heet Sjoskogen en er staan 40 huisjes en het is een half uur rijden naar de bewoonde wereld.
Het is even wennen maar de rust is echt heerlijk!

28 dec vlogen pa & ma en ik naar Stockholm. We moesten overstappen in Frankfurt maar dat was uiteraard voor ons vliegtuigliefhebbers geen enkel probleem en hadden we ook nog het geluk om de A380 te bewonderen vanuit een barretje.

Om 18:30 ongeveer landden we in Stockholm en ontmoetten we Kia.
Met de bus naar de carrental en daar kregen we onze scheurbak mee, een mooie Ford Focus,
Tomtom aan en rijden maar.
Na een uurtje kwamen we aan in Norrtalje waar we eerst boodschappen moesten doen.
Daarna begon het echte avontuur, pikkedonker en helaas regende het.. de weg vinden naar het huisje wat gewoon in 1 keer lukte.

Het huis is van een nichtje (Heidi) van mijn moeder, en haar gezin.
Veel vrienden en familie waren ons al voor geweest en nu was het onze beurt :-)
Het was zo veel mooier dan ik me had voorgesteld. Een groot terrein met het huis erop maar ook 2 kleine huisjes: een gasten verblijf en een sauna.
Op ongeveer 150 meter lopen is het hele grote meer die wij ook nog bevroren hebben gezien.
Normaliter ligt er nu een dikke meter sneeuw maar nu dus helemaal niets.

De eerste avond hebben we lekker hamburgers gemaakt en wijntjes gedronken.

De volgende dag (29/12) zijn we wezen wandelen in Norrtalje, weer boodschappen gedaan en een borrel wezen halen bij Bing. Hij is de eigenaar van de Ierse pub waar Heidi en de family altijd graag komen.
Dus moesten wij uiteraard ook even kennis maken.
's avonds lekker spaghettie gemaakt en hele avond gemonopolyd.

30/12 zijn we naar Stockholm geweest. De auto geparkeerd voor maar 10 euro per dag en de hele dag door de stad gesjouwd. Een mooie tour voor pa en ma in mekaar gezet; uiteraard de oude stad, Gamla Stan, bezocht. De brug bij Slussen met mooi uitzicht, de boulevard naar Djungarden en nog een stukje over Sodermalm, allemaal eilanden waar je geen idee van hebt dat je op een eiland loopt.
We kwamen per abuis nog terecht een in een cafeetje waar een wijntje maar 4 euro kostte... dat had Kia eerder moeten weten!

Oudjaarsdag zijn we een beetje wezen wandelen, alles was zo mooi wit bevroren, en gerelaxed bij het huisje.
Af en toe even naar buiten want de buren hadden wel internet en zo konden we af en toe even mee surfen :-)

De jaarwisseling was heel bijzonder. Buiten, het was minus acht graden, vuur aan, gluhwein, champagne en oliebollen erbij (meegenomen uit NL door pa en ma) en alles zo stil. Gelukkig hoorden we en zagen we veel vuurwerk, wij hadden zelf ook wat gekocht maar hebben bijna niets afgestoken omdat onze vingers er af vroren en ook omdat we wat wilden bewaren voor de kids die de volgende dag zouden komen.

Op nieuwjaarsdag het huis gepoetst en weer verder gerelaxed. Best lekker hoor geen tv en internet hebben.

Om 18:00 kwam de rest, 9 man, Heidi en zus Mirjan en diens man en kids.
Op 2 km voor het huisje konden ze geen kant meer op want was de onverharde weg veranderd in een ijsbaan.
Gelukkig weten ze in Zweden wel hoe ze daar mee om moeten gaan en kwam er een boer met tractor voor ze rijden en strooide zout en zand.

Toen was het gedaan met de rust en was het huis vol maar oh zo gezellig.
De bbq werd aangedaan, kids in de woonkamer en wij in de keuken.
Pakken wijn open en eten en kletsen maar.

De volgende dag regende het helaas en moest ik ook Kia naar het busstation van Norrtalje brengen want hij moest vandaag zijn sleutel inleveren van zijn kamer.
Toen ik weer terug kwam, kon ik nog net aanschuiven voor het ontbijt.
Daarna koffie drinken en maar kletsen, kletsen en kletsen.
Ook zijn de mannen bezig geweest om de sauna klaar te maken.
We zijn aan het eind van de middag naar Bing gegaan voor een borrel.
's avonds weer heerlijk thuis gegeten, zalm en biefstuk van de bbq en 's avonds geyatzheed.

Vroeg naar bed want van al dat nix doen wordt je erg moe.

De volgende dag, 3/1, moesten we helaas weer naar huis toe...:-(
Aan al het goede komt een eind.
Onze scheurbak ingeleverd en nog gelunched met Kia op de luchthaven.
Na 2 uur vliegen kwamen we al schommelend weer aan op Schiphol.
Het is maar goed dat wij niet wisten dat het zo stormde in NL... wij kwamen er gelukkig pas achter toen de daling was ingezet.

Familie Jansen: ONTZETTEND BEDANKT DAT WIJ DIT HEBBEN MOGEN MEEMAKEN, HET IS EEN FANTASTISCHE PLEK EN WE HOPEN ER SNEL WEER TE KOMEN!!

Helaas kan ik geen foto's hier meer plaatsen dus de foto's staan op facebook en hyves.

• 04 Januari 2012 - 12:42

Mamsie:

In een woord, GEWELDIG

Mooi verhaal, en het klopt allemaal.

Deze jaarwisseling zullen we niet snel vergeten he ?

• 04 Januari 2012 - 13:29

Joke:

hoi
    allereerst natuurlijk de beste wensen voor 2012.
    Leuk verhaal weer.
    Jammer dat er geen sneeuw lag maar volgende keer beter.
    Toevallig dacht ik gisteren je zult met dit weer maar in een vliegtuig moeten zitten haha.
    Groetjes vanuit flatcherhotel de sallandse heuvelrug (als je het over uitrusten hebt ook een aanrader)
    Joke

• 04 Januari 2012 - 15:19

Emmie:

Hoi Marleen,
    Heerlijk he ,zo even in de onbewoonde wereld en toch niet alleen!
    Wat zullen jullie het gezellig gehad hebben, vooral ook later toen de anderen er ook bij kwamen.
    We wensen jullie een heel gelukkig en gezond 2012 toe, met heel veel gezellige (familie)momenten!!

Liefs en groetjes,
    Ton en Emmie.

• 04 Januari 2012 - 19:51

Ina:

Wat wil een mens nog meer... Paps, mams, Kia, een knapperend vuurtje, gluhwein, yatzee.... Heerlijk toch!!!

• 06 Januari 2012 - 21:56

Carolien:

He meis,
    Wat een leuk verhaal weer! En wat goed dat jullie een bar hebben gevonden waar je een wijntje voor 4 euro hebt, dat is ons nog niet gelukt in Noorwegen!!
    tot gauw
    xx