Typisch Maleisie... - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Marleen Heijden - WaarBenJij.nu Typisch Maleisie... - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Marleen Heijden - WaarBenJij.nu

Typisch Maleisie...

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

17 April 2006 | Maleisië, Kuala Lumpur

Een goedemorgen en een vrolijke 2e paasdag! Hier merk je daar helemaal niets van!
Ik heb steeds op deze site verteld wat ik allemaal meemaak, nu wordt het tijd om even wat over Maleisie te schrijven en zijn bevolking en de (soms vreemde) gewoontes van de lokalen.
Over het algemeen heb ik me al behoorlijk aangepast maar als ik met mijn verkeerde been uit bed ben gestapt dan zijn er ook heel wat dingen waar ik me aan kan ergeren. Hier volgen een paar typisch Aziatische gewoontes:

1) EETGEWOONTES: Kan ik heel kort over zijn: rijst, rijst en nog een rijst. Ze eten het zelfs bij het ontbijt. Ze eten hier geen 3 keer per dag maar ongeveer 6 keer en dan kleine porties steeds. Ze vragen hier ook niet hoe het met je gaat maar “what did you have for lunch?” Dat is namelijk veel belangrijker. Ik moest daar erg aan wennen om iedere dag op kantoor te vertellen wat ik als lunch had gegeten.

2) LOGICA: Ze zijn hier erg modern en aan alles is gedacht maar de logische gedachte onbtreekt. Zo wordt een 4baans weg ineens 1baans. Kost een half uur internet RM3,50 maar is er een speciale aanbieding voor een uur wat RM 2,50 kost. De roltrappen in de malls zijn ook alles behalve logisch… je moet steeds naar de andere kant lopen om verder omlaag of omhoog te komen.

3) ASOCIAAL: Voordringen is hier echt een sport. Vooral om de monorail of de trein in te komen. Ik heb al wel eens gehad dat ik de trein haast niet uitkwam omdat de mensen die er IN willen er eerst IN gaan en dan degene die er uitwillen pas.. Dit valt ook weer onder de logica. Ook willen ze graag door je heen lopen. Ik ben dan voor die kleine malayers en chinezen een echt reus. Ik ben 2x zo lang en breed dan hun maar toch lijken ze het leuk te vinden om mij proberen omver te lopen. Ik loop keurig aan de linker kant van de weg of in de mall maar dat maakt ook niet uit. Als ik bijvoorbeeld er al loop en iemand komt ergens vandaan en gaat in mijn pad lopen, mij tegemoet-> dan moet IK dus aan de kant. Nou ik vertik het hoor, hun gaan maar aan de kant. Ik loop nu gewoon door. Het is wel goed.

4) GELUIDEN: De lokalen hebben er geen enkele schaamte voor om geluiden te produceren. Zo zitten ze op kantoor na de lunch lekker te boeren en ook hun neus ophalen blijft een favoriet geluid op kantoor.

5) Om al deze punten maak ik me niet druk, kan er alleen maar hard om lachen. Waar ik me wel heel druk over kan maken, is dat ze werkelijk waar NIETS SNAPPEN: Je moet alles 100x vragen en dan hebben ze misschien door wat je bedoelt en als je mazzel hebt krijg je een antwoord wat klopt. Snappen ze je in een restaurant niet, dan beslist de ober gewoon wat je eet. De concierges en de receptionisten in de hotels zijn ook niet echt snugger. Ik denk vaak of ze nou doen alsof of dat ze echt dom zijn! Maar het is dus wel knap irritant dat je heel vaak de verkeerde info krijgt, kost je veel extra tijd.

6) En dan natuurlijk hebben we nog DE MANNEN: Je hebt hier een aantal geloven: Islam, Hindoeisme, Boedisme en dan hebben we ook nog ‘westerse vrouwen geloof”. In het begin vond ik het wel leuk al die aandacht maar het zit me al erg hoog. Ze kunnen je gewoon minuten lang aanstaren en rare dingen tegen je zeggen en geluiden maken… Pfff, kom nu misschien arrogant over maar jullie weten wel dat ik niet zo ben. Maar goed, zit je even in een dip over jezelf, kom dan ff naar Maleisie.

Nou ik geloof dat ik zo al aardig wat heb toegevoegd aan jullie kennis.
Verder gaat alles goed hier en heb ik eigenlijk niet veel bijzonders meegemaakt.Ik heb een heel lui weekend gehad, het was slecht weer dus ik ben eigenlijk niet van de bank afgekomen. Lekker toch.
Morgen ga ik naar Langkawi en vlieg vrijdagavond laat weer terug naar KL. Op Langkawi ga ik hotelchecks doen, kennismaken met de afhandelaar van Oad aldaar en het eiland verkennen en niet onbelangrijk: Naar het strand.

Dus volgend weekend daarover een verslag. Ik wens jullie allemaal nog een fijne 2e paasdag, ik ga maar weer eens aan het werk! GROETJES

  • 17 April 2006 - 04:15

    Marleen:

    Het is trouwens niet zo dat ik nu ineens negatief ben over Maleisie.. Integendeel: Ik vind het hier fantastisch!

  • 17 April 2006 - 06:20

    Tampie:

    haha! Leuk verhaal! Punt 1 en 4 komen mij wel heel erg bekend voor! Mijn favo eten is dan ook GEEN rijst hihi! En die geluiden... tja wij westerlingen zijn dat niet gewend maar dat is daar heel normaal. Ik snap het ook nog steeds niet! Probeer het niet eens te begrijpen.
    Kijk uit naar je volgende verhaal!
    Tamp

  • 17 April 2006 - 07:35

    Anja:

    Ha meis,
    Leuk zo je verhalen te lezen! En natuurlijk is alles heel herkenbaar en lach ik me dood! Heb het nog steeds erg druk (ook gezellig) en nog steeds geen internet thuis (word al twee weken aan gewerkt) maar ik mail je snel meer. Dikke Knuf uit Turkye

  • 17 April 2006 - 11:36

    Marije:

    Lachen om je belevenissen te lezen! Hiha! Snappen zij ons niet, of snappen wij hun gewoon niet??
    Veel plezier op je trip!

  • 17 April 2006 - 18:45

    Jildou:

    Hoi Marleen, Leuk dat je mijn waarbenjij.nu hebt gevonden. Marischa had me al eens over jou vertelt en dat je nu in Maleisie zit. Is weer heel wat anders als Turkije ;) Veel plezier daar, maar dat zit wel goed als ik de verhalen zo lees.

  • 18 April 2006 - 17:03

    Mieke:

    He Marlenos,

    Moet ik dadelijk echt 3 weken rijst gaan eten???
    hahaha!!


    Liefs Mieke

  • 20 April 2006 - 09:35

    Alice:

    Hee hallo! Leuk om te lezen en erg herkenbaar na Mex! Hier alles goed, mailen snel weer! Heinig an! Kus Alice

  • 27 April 2015 - 15:22

    Dinding:

    niet luek benjij maar tohc bedank

  • 27 April 2015 - 15:24

    Naomik:

    he dat is niet waar!!!!!!!!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Hallo allemaal en welkom op mijn dagboek online. Hier schrijf ik al mijn avonturen op en doe ik er indien ik de mogelijkheid er voor heb, de foto's bij de berichten.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1787
Totaal aantal bezoekers 313331

Voorgaande reizen:

07 Maart 2006 - 28 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: