Olifantje in het bos.... - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Marleen Heijden - WaarBenJij.nu Olifantje in het bos.... - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Marleen Heijden - WaarBenJij.nu

Olifantje in het bos....

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

28 Mei 2007 | Maleisië, Kuala Lumpur

En bij deze weer een verhaaltje vanuit Kuala Lumpur! De dag is al weer goed begonnen met een mega mega onweer, ik schrok er van wakker en zat rechtop in bed... Maar wel heerlijk toen de bui over was, lekker fris buiten!

Maar goed, ik heb weer wat leuks gedaan.
Ik had nog steeds 1 excursie niet gedaan en van de week had een oud echtpaar deze tour geboekt en tijdens mijn dagelijks koffie date met Aerin kwam ik tot de conclusie dat ik best met ze mee kon gaan daar ik die dag toch geen info's had en zo ook een beetje voor vertaler kon optreden. Zo gezegd, zo gedaan en heb ik echt een hele leuke dag gehad.

De meesten van jullie weten wel dat ik totaal geen dierenliefhebber ben dus die grote lompe olifanten vond ik ook best griezelig maar ben weer een held geweest. Het stel waar ik mee mee was, was al behoorlijk op leeftijd en meneer wilde de olifanten niet wassen of erop zitten maar mevrouw (ontzettende dierenliefhebster) wilde dat allemaal al wel maar niet alleen dus was Marleentje de pineut. Ze kon ook nog eens niet zwemmen dus al steunend op mij zijn we het water ingelopen zodat ze olifant eens goed kon scrubben en achter de oren kon wassen.
Na het bad was het tijd voor lunch, voor de olifanten dan he. Bakken met fruit stonden klaar en er werd ons uitgelegd dat als je je arm laag hield, ze het fruit met de snuit zouden oppikken, en wanneer je je arm hoog zou houden, ze het fruit direct met de mond zouden pakken. Optie 1 leek mij de meest veilige dus heb ik zo een olifant voorzien van watermeloen en papaya. Ik was geneigd om het zelf allemaal op te eten maar ja, was helaas niet voor mij bestemd.

Buik vol en tijd voor some exercise!!
De olifanten mochten de benen strekken en wij mochten mee. Oftewel, op de rug van de olifant een ritje over land maken. Ik voelde er maar weinig voor maar kon het ook niet over mijn hart verkrijgen dat die mevrouw dus dan ook niet zou gaan. Dus wij 2en met een gids mee op die olifant. Er op klauteren ging nog wel, maar er op blijven zitten, is nog wel wat moeilijker want je schommelt alle kanten op.
Daarna vonden we het welletjes en hebben we staan toekijken hoe de anderen nog kozen voor ritje 2 maar dan in het water en werd je op een gegeven moment van de rug af gegooid, zo de smerige jungle rivier in. Was heel leuk om te zien maar zelf paste ik er toch echt voor.

Dit olifanten-reservaat ligt op ongeveer 1,5 uur rijden van KL vandaan. We moesten door de jungle en orang asli dorpjes er naar toe dus onderweg was ook genoeg te zien.
Ook hebben we een film gezien over het allemaal te werk gaat. De olifanten die in dit reservaat zitten worden getraind om weer in de jungle (taman negara) vrij gelaten te worden.
Zij zijn gevonden op de palm olie plantages. Helaas is Maleisie de laatste jaren ook vrij actief in het kappen van jungle bossen en zo raken ook de olifanten hun leefomgeving kwijt en zijn zij verplicht de omringende palm olie plantages te bewonen, uiteraard vinden de eigenaren van deze velden dit geen succes daar alles wordt vertrapt. De medewerkers van het olifanten reservaat worden dan ingeschakeld en gaan op zoek naar de olifanten. Eenmaal gevonden worden deze meegenomen naar het reservaat en weer klaar gestoomd voor het echte werk in de jungle.
Er zitten ook 3 baby's in het reservaat. Zij zijn verstoten door hun familie. Deze 3 zijn achter gelaten in een orang asli dorpje. De olifanten waren op zoek naar voedsel en kwamen uit in een orang asli dorpje waar ze zich op de gewassen stortten. Uiteraard waren de orang asli's het hier niet mee eens en schoten wat in de lucht om zo de olifanten bang te maken. De hele familie rende weg maar de baby's kunnen niet rennen en zijn zo achter gebleven. Als na 2 weken de kudde niet terug gekeert is om de baby's te halen, wordt het reservaat dus ingeschakelt.

Zo hebben we allemaal weer wat geleeerd. Ik zal nog even een paar leuke actie foto's bij dit bericht voegen en dan ga ik ook snel weer aan het werk!

  • 28 Mei 2007 - 07:10

    Joke:

    zo nu ben ik eens de eerste!!!!!!!!!
    leuk die olifanten meer ik ben blij dat ik er niet bij was. doe mij maar een fiets of een auto.
    groetjes joke

  • 28 Mei 2007 - 08:07

    Mams:

    Marleen op een olifant, gekker kun je het niet bedenken , zoooo leuk man .

  • 28 Mei 2007 - 09:58

    Tinque:

    he scheet,

    wat gaaf. Goed man dat je dit hebt gedaan. Dat ging ook zo met de dolfijn en zeeleeuw dus... Super!!! Ik ben trots op je!
    WAt zie je er trouwens goed uit!

    We houden contact en ik hoop zo dat ik je ga zien in de winter ;)

    dikke kus

  • 28 Mei 2007 - 10:06

    Maris:

    Gaaf hoor!
    Stoer van je.
    Leuke foto's.

    Groetjes,
    Marischa

  • 28 Mei 2007 - 10:11

    Linda:

    Hey Marleen,

    Wat stoer zeg op die olifanten.
    Weet niet of ik dat wel had gedaan,
    wel lief dat jij dat allemaal voor die mevrouw doet hoor.
    Hoe is het verder?
    Hier in het nieuwe huis erg goed,begint aardig als thuis te voelen.

    Groetjes!

  • 28 Mei 2007 - 10:57

    Jildou:

    Je moet wat voor je gasten overhebben ;)
    Liefs Jildou

  • 28 Mei 2007 - 13:38

    Mieke:

    Haha lachen man!
    Ben gewoon weer vet jaloers op je!
    Hoe is het verder?
    Zal je van de week mailen maar heb het ff druk met mijn huisje.
    Vrijdag ga ik naar de toppers!
    liefs Mieke

  • 28 Mei 2007 - 14:30

    Marije:

    Wat zijn olifanten gaaf he? Ik heb ook op 1 gezeten in Thailand, maar kon daarna 3 dagen niet op mijn gat zitten... Au!
    Liefs (uit Teheran!), Marije

  • 29 Mei 2007 - 01:19

    Tony:

    Hahaha zeker stoer hoor marleentje! Ik kom je snel opzoeken, ergens begin augustus!!! Dikke knuffel mij

  • 29 Mei 2007 - 15:49

    Carolien:

    He Marleen,
    Hoe kon je die excursie nou overgeslagen hebben?? Of durfde je niet??
    Je hebt goed voor je gasten gezorgd dat wordt weer pluspunten op het enqueteformulier.
    nou meis tot gauw maar weer
    Liefs Carolien

  • 30 Mei 2007 - 08:08

    Eveline:

    Fijn dat er zulke reservaten zijn om de olifanten op te vangen en later weer ergens in de natuur uit te zetten. Heel goed van je dat je je grenzen hebt verlegd. Je bent super stoer!

  • 02 Juni 2007 - 13:23

    Niels:

    Vet mooi man. Als je de volgende keer weer geen zin hebt wil ik best even voor je invallen hoor.

    Groetjes

  • 03 Juni 2007 - 09:16

    Tess:

    Ziet er super gaaf uit Marleen. Je kijkt alleen wel een beetje angstig op de foto dat je op de olifant zit! Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Hallo allemaal en welkom op mijn dagboek online. Hier schrijf ik al mijn avonturen op en doe ik er indien ik de mogelijkheid er voor heb, de foto's bij de berichten.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 313350

Voorgaande reizen:

07 Maart 2006 - 28 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: