2 excursies - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Marleen Heijden - WaarBenJij.nu 2 excursies - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Marleen Heijden - WaarBenJij.nu

2 excursies

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

30 November 2006 | Maleisië, Kuala Lumpur

Nu het behoorlijk rustig is wat aankomsten betreft, heb ik tijd om weer wat van de excursies te maken die ik via het lokale agentschap verkoop aan de gasten.
In het begin van het seizoen heb ik wel wat tours gemaakt maar een aantal had ik tot op heden nog nooit gedaan en het is toch wel een stuk makkelijker als je weet waarover je praat als je iets probeert te verkopen.

Gistermorgen stond de KL Explorer op het programma. Dit is een tour in en om KL heen.
Om 9 uur stond ik buiten en de gids was keurig op tijd. Nadat we naar een hotel waren gereden om 4 Australiers op te halen, was de eerste stop het Paleis van de Koning.
Iedere staat in Maleisië heeft een eigen Sultan en ieder jaar woont een andere Sultan in het paleis die zich dan een jaartje Koning mag noemen. De Koning heeft echter weinig in te brengen in de politiek hier. Dat doet de prime minister. Een paar dagen geleden was trouwens de hoofweg in KL centrum afgezet tussen 17:00 - 19:00 omdat deze 2 personen in KL moesten zijn en natuurlijk was het precieze tijdstip niet bekend en dus sloten ze de weg maar gewoon 2 uur af. Gevolg: Kilometers lange file en heel KL op de kop. Maar ja, als de Koning en de minister maar geen vertraging op lopen en overal zo door kunnen rijden. Belachelijk toch. Maar ik dwaal af.... Bij het paleis hadden we de gelegenheid om wat foto's te maken. Ik heb me niet als echte Chinese toerist gedragen om in de hokjes van de poortwachters te gaan staan dus de echte toersitenkiekjes heb ik niet maar je kunt op mijn foto's wel het een en ander zien.
Daarna reden we door naar de Batu Caves. In april was ik daar ook al eens geweest dus ik vond het niet nodig om wéér die 272 treden te moeten trotseren om een klein tempeltje te kunnen zien. Heb dus lekker op het terras gezeten met verse melk uit een kokosnoot.(Nee, niet met mijn billen bloot)
Nadat de Australiers eindelijk weer beneden waren, reden we door naar de Royal Selangor tin fabriek. Een belangrijk export product van Maleisië is tin. KL bestond voor 1900 uit een handjevol huisjes en een tin fabriek en vanuit dat punt is heel KL ontstaan.
In 1885 werd de 1e fabriek gebouwd en tegenwoordig wordt er nog volop tin gewonnen en worden er de mooiste producten en voorwerpen van gemaakt. We kregen een rondleidng in de fabriek en mochten zelf ook wat proberen wat natuurlijk voor geen meter lukte omdat je daar echt een vaste hand voor moet hebben. Een leuk detail: In het museum liggen allemaal beestjes van tin, dit was vroeger het betaaldmiddel. Als je in het bezit was van een tinnen krokodil was je ontzettend rijk.. Verder is er een muur waarop honderden handafdrukken in tin op staan, dat zijn de handafdrukken van alle medewerkers in de fabriek.
Na de deze tin fabriek nog een korte stop bij een batik fabriek.. daar maken ze mooie handgemaakte motieven op sjaals en hoofddoeken.

Na even gelunched te hebben en the Bold te hebben gekeken (Sorry voor de fans: Ridge is gisteren door een hartaanval om het leven gekomen. Hij had ruzie met Stephanie om (hoe kan het ook anders) Brooke. En nu wil Stephanie Brooke gaan vermoorden. Hoe dat afloopt zullen jullie pas over 2 jaar in Nederland gaan zien haha) werd ik om 4 uur weer opgehaald. Dit keer zaten de andere gasten al in het busje, wederom Australiers, maar een heel gezellig stel.
Na een half uur waren we KL uit en reden we door Kampungs (typische dorpen van hier met huizen op palen en de meesten zijn zo mooi, echt niet arm hoor) en palmolieplantages.
Na weer een uurtje kwamen we in Kuala Selangor. Een kustplaats met 30000 inwoners. We reden een berg op naar een uitkijkpunt waar je een mooi uitzicht had over de Straat van Melaka, dit is een belangrijke handelsroute voor de zeevaart.
Ook waren daar erg veel apen. Nou ben ik niet echt een held wat dieren betreft dus het Australische stel voerde de dieren en ik maakte de foto's, dat vond ik wel een goede deal. Was wel super schattig, vooral de baby. Deze was geel ipv bruin of zwart. De eerste 3 maanden van hun leven zijn ze geel.
Toen de pinda's op waren werden we naar de rivier gebracht en kregen we een sunset-seafood-diner. Het eten was echt super lekker en ook het uitzicht was prettig. We hadden geluk want we konden de zon onder zien gaan. Na het eten reden we naar het beginpunt waar de boot zou vertrekken waar wij het unieke schouwspel van miljoenen vuurvliegjes zouden gaan zien.
Er zijn maar 2 plekken in de wereld waar dit mogelijk is. Ergens in Brazilie en hier dus in Maleisië. We zaten met zijn 3en in de boot waar we erg blij om waren omdat voor ons 50 Chinezen liepen en we waren erg bang dat we bij hun in de boot moesten vanwege het feit dat ze er om bekend staan dat ze altijd en overal zo veel herrie maken maar gelukkig kregen we een prive boot. Het was jammer dat het onweerde en ook erg lichtte waardoor het niet compleet donker was maar toch heb ik echt genoten van dit unieke verschijnsel. Miljoenen vuurvliegjes verlichtten de rivier. Kreeg zowaar een echt kerstgevoel en nadat er een harde onweersklap viel, riepen we ook allemaal in koor: Happy New Year!!! Kerst en Oud & Nieuw in 1 minuut haha.
Een uur later zaten we weer in het busje en op het moment dat de gids de deur dicht doet, begint het te druppen en inmiddels weet ik wel dat als het begint te druppen in Maleisië, het 1 minuut duurt voordat het noodweer uitbarst. En ja hoor, het gebeurde. En zo erg als deze keer, had ik het nog niet meegemaakt. Dit was echt heftig. Wegen stonden blank, zelfs de snelwegen. Overal auto's met de knipperlichten aan die niet meer verder konden of durfden. Veel ongelukken onderweg. Vaak in de file gestaan. Na de zoveelste keer dat we stil stonden, besloot de gids een stukje terug te rijden en een andere route te nemen. Deze route was beter wat ander verkeer betreft maar ook deze weg stond blank. Het was me het ritje wel, dankzij de goede chauffeur heb ik het er levend van afgebracht. Ik was toch wel heel blij dat ik weer veilig in mijn bed lag.

Dit was het al weer. Kijk ook even naar de foto's, zijn best leuk geworden!!
Vooral de laatste is erg goed gelukt!!
Tot de volgende keer! Liefs.....

  • 30 November 2006 - 06:50

    Mams:

    Hardstikke leuke beleving weer joh, zoveel verschillende dingen die je daar kunt zien!!! Ik geloof dat we toch geen tijd genoeg hebben gehad in Maleisie, maar ja wie weet komen we er nog eens?
    Dikke kus

  • 30 November 2006 - 06:55

    Pa:

    Tjonge Tjonge wat een mooie foto's en wat een prachtig verhaal maar weer. Hoe krijg je uit je pen (computer)?
    Ik geniet er iedere keer weer van.

    N.B. was die vis om te eten of voor de sier?

    Dikke kus
    Pa

  • 30 November 2006 - 08:44

    Claire:

    Hee Leentje...
    Ja hoor, ik heb weer erg genoten van je avonturen! Zkrs is de laatste foto het beste. Die vuurvliegjes heb ik ook in S'pore gezien. Eerst denk je dat het aan jou ligt dan je rare dingen ziet, maar ja... als je weet dat je ze gaat zien is natuurlijk anders.
    Nou... ik lees je avonturen wel weer volgende keer. Tot dan
    Ciao XxX

  • 30 November 2006 - 09:17

    Carolien:

    He Marleen,
    Erg leuk om allemaal weer te lezen, het begint bij mij ook weer te kriebelen! Aanstaand weekend ga ik nog eerst weekend weg met mijn vriendinnen, wordt vast ook gezellig. Ik mail je gauw Veel liefs Carolien

  • 02 December 2006 - 06:16

    Carlijn En Lydia:

    Hallo
    Ik kreeg een reactie van je via mijn website (carlijnbressers.waarbenjij.nu)
    Ik werk hier samen met Lydia in PJ en KL (sugai besi) voor weeshuisen! Misschien vind je het leuk iets af te spreken. Donderdag zijn we terug uit Pangkor. Zou je eind volgende week kunnen? Je kunt me mailen naar: carlijnsoleilhotmail.com
    Groetjes, Carlijn en Lydia!11111111111111111111111111111111111111111111111111111111111

  • 03 December 2006 - 07:35

    Tony:

    Marleen hoe vet is dat met zo een sunset eten!!! Moet je ons echt laten zien als wij daar ijn aangezien je er nu toch langer zit!!! Dikke kus tony

  • 04 December 2006 - 21:31

    Marije:

    Hey Marleen,
    Je had me via jouw verhalen al warm gemaakt voor Langkawi, maar na jouw voorstel op mijn weglog ga ik het serieus overwegen! Laat het je weten!!!!
    Liefs

  • 05 December 2006 - 08:10

    Niels:

    Hey marleentje, ben er een tijdje tussen uit geweest en heb dus een paar berichtjes gemist, maar het klinkt allemaal nog steeds hartstikke tof.
    En leuke foto's!

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Hallo allemaal en welkom op mijn dagboek online. Hier schrijf ik al mijn avonturen op en doe ik er indien ik de mogelijkheid er voor heb, de foto's bij de berichten.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 313009

Voorgaande reizen:

07 Maart 2006 - 28 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: