Cambodja.... 1 Dollah! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Marleen Heijden - WaarBenJij.nu Cambodja.... 1 Dollah! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Marleen Heijden - WaarBenJij.nu

Cambodja.... 1 Dollah!

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

14 Oktober 2008 | Cambodja, Khett Siem Reab

Het is zaterdagochtend, 03:59. Ik word wakker met het gevoel dat er iets te gebeuren staat.
Jawel, de trip naar Cambodja. Ik sta enthousiast op wat Kia niet zo succes vind.
Jeff bleef voor het gemak logeren en om half 5 stappen we in de taxi die weer keurig beneden staat te wachten.
Het vliegtuig vertrekt om 07:00 en 2 uur later staan we om 08:00 (tijdsverschil) op de luchthaven van Siem Reap. Over het algemeen heb ik me aardig goed gehouden tijdens de vlucht alleen toen het leek alsof we gingen crashen in het moerasgebied, had ik wat last van klamme handjes maar dat was alles.
Na een kleine tegenslag, een visum van 20 dollar, liepen we richting uitgang en hoopten we dat het mannetje van het hostel waar Jeff de kamers had geboekt, er zou staan.
En er stonden er zelfs 2... bij een is de annulering kennelijk niet helemaal doorgekomen.
Funny is degene die we moeten hebben en in zijn tuk tuk worden we naar Baca Villa gebracht.
Dit hostel wordt gerund en beheerd door een Nederlandse man die veel van de opbrengsten van de villa in de school stopt die hij aan het laten bouwen is.
Ook zorgt hij er voor dat er schoolboeken en schriften aanwezig zijn. De Engelse lessen op deze school worden gegeven door toeristen die zich geroepen voelen om wat langer te blijven hangen en zich inzetten voor dit goede doel.
We hebben de koffers op de kamers gedumpt, een colaatje gedronken en met Funny besproken wat we konden gaan doen.
Na wat overleg sprongen we weer in zijn tuk tuk op weg naar de tempels van Ankor.
Nadat we 20 dollar hebben betaald en een 1-daagse pas kregen met een foto van jezelf erop, lagen de tempels van Ankor aan onze voeten. Maar goed dat we Funny mee hadden want van de ene tempel naar de andere was het niet te lopen, er liggen kilometers tussen.
Ik heb al heel wat tempels gezien sinds ik in Azie woon maar dit was echt met geen pen te beschrijven, dit moet je zelf zien. Het is indrukwekkend en vreselijk mooi.
Ankor Wat (de meest bekende) is de eerste tempel die je tegenkomt. Hier krioelt het van de tuk tuks, excursiebusjes, toeristen maar ook erg veel kleine kinderen die van alles aan je proberen te verkopen en werkelijk waar ALLES kost 1 dollar. Ze zijn erg goed in hun werk maar helaas voor hun trapten we er niet in. Ik zal niet in details treden over het boek wat Jeff heeft gekocht tegen een veel te hoge prijs :)
In Ankor Wat keken we onze ogen uit, het was fantastisch. “Per ongeluk” klommen we over een hekje heen en kwamen we midden in Angkor Wat uit waar Jeff de koningstrap is opgelopen richting het verblijf van de koning. Een toerist kon dat niet waarderen en zei op zijn eigen nette manier dat we ons op verboden terrein bevonden. Wij waren ons echt van geen kwaad bewust want bij dat kleine hekje stond geen bord dat je er niet over heen mocht, anyweg, de foto’s waren al binnen.
Na Ankor Wat scheurden we in de tuk tuk verder naar de Bayan Tempel. Deze was nog veel mooier dan de Ankor Wat. Nou, eigenlijk kun je ze niet met elkaar vergelijken, 2 verschillende bouwstijlen.
In de Bayan zitten alle gezichten verwerkt van alle gezichten de vrouwen van de koning. Ik kan je verzekeren, die man had een goed leven want ik ben de tel kwijt geraakt toen ik een poging deed om die gezichten te tellen. In deze tempel werden we zowat levend gebraden dus werd het tijd om even uit te rusten.
Funny bracht ons naar een restaurant waar ze baquette hadden (Siem Reap is een Franse colonie geweest en het stokbrood is overal te verkrijgen). We zijn heerlijk opgelicht hier en voor het geld wat we voor 1 stokbroodje betaalden, hadden we er denk ik wel 20 in de supermarkt kunnen kopen.
Na deze stop reden we door naar Ta Phrom, het kan zijn dat ik alles verkeerd spel maar dat maakt niet uit.
In deze Ta Phrom tempel is de film Tomb Raider met Angelina Jolie opgenomen. Deze tempel was weer anders dan de eerste 2. Door en om deze tempel zitten de grootste wortels van de grootste bomen, erg apart. Deze tempel heeft in tegenstelling tot de eerste 2 nog nooit een renovatie ondergaan en dat is goed te zien maar dat maakt het wel weer specialer.
Funny bracht ons nog naar een 4e tempel maar die vonden we niets.. mede doordat we TT, tempeltired, waren en ook omdat het zo ontzettend warm was, en we bovendien de highlights al gezien hadden.
We besloten om weer terug te rijden naar Siem Reap waar we onderweg een heerlijke tropische bui op ons kop hebben gekregen. Moet ik wel even toegeven dat we hoog en droog zeten in de tuk tuk en Funny helemaal nat is geregend. Was zijn eigen schuld want we hebben tig keer aangeboden om even te wachten en bij ons te komen zitten.
Nadat we ons even hadden opgefrist in het hostel, zijn we weer naar de hoofdstraat van Siem Reap gebracht door Funny en vonden we een bar straat en restaurant straat. Erg lekker gegeten en een coctail gehad met de naam Tomb Raider die zijn werk goed deed en mij een goede nachtrust heeft bezorgd.

De volgende dag stond er een fietsroute op het programma door het platteland, dorpjes en de rijstvelden. Via het hostel waren we aan een routebschrijving gekomen en deze zou 19 km lang zijn wat dus absoluut niet het geval was, zeker meer dan 40 km hebben we gereden.
Na een paar minuutjes reden we de stad en de onverharde weg op. Iedere dag valt er een goede tropische bui dus het merendeel van deze onverharde wegen waren ondergelopen en het was een grote modderbende waar mij met onze stadfietsjes zonder problemen door heen scheurden.
Het was een schitterende tocht door de rijstvelden en de dorpjes. Gedurende de hele weg kwamen de kinderen uit de huisjes naar de weg rennen om naar ons te zwaaien en we konden geen Hello meer horen en zeggen.
Nadat we even uitgerust hadden bij een ‘wegrestaurant’ waar we hele gesprekken hadden met de familie.. hun in hun taal en wij in het Nederlands, reden we door naar het laatste stukje: een rivierdelta waar de lokals op hun vrije dag aan de waterkant in een hangmat of op een mat liggen te relaxen.
Ook zwemmen zij daar.. ik vraag me af hoeveel er nog in leven zijn want diegenen die wij hebben zien zwemmen... dat water zag er namelijk niet al te fris uit.
Na de zoveelste baquette en een fanta (nooit geweten dat fanta zo lekker kan smaken) reden we weer terug naar Siem Reap en dit stuk was net iets te ver... We konden niet meer, het was zo warm en het begrip ‘zadelpijn’ kan ik nu goed omschrijven.
Uiteindelijk toch heelhuids aangekomen bij het hostel en na een douche zijn we weer doorgereden naar Siem Reap om ons weer goed af te laten zetten op de markt. Hier ook de dvd van Tomb Raider gekocht die dus in Ankor Wat is opgenomen.
’s Avonds hebben we weer heerlijk lokaal gegeten in die gezellige restaurant straat en een uur lang genoten van een massage, dat hadden we immers wel verdiend na die helse tocht over die onverharde weggetjes. Alle pijn en knopen in mijn rug werden goed gemasseerd.
Ook deze dag duurde niet lang want ik kan je vertellen dat je na zo’n tocht ’s avonds erg blij bent als je je bed ziet.
De volgende morgen weer vroeg uit de veren. Om 7 uur bracht Funny ons in zijn tuk tuk weer naar Siem Reap airport. Hier ondervonden we tegenslag 3 en moesten we 25 dollar vertrek belasting betalen.
Al met al een behoorlijk duur weekend geworden maar het was iedere “dollah” waard.
Siem Reap is leuk voor 2 nachten, niet meer. Buiten de tempels en de achterlanden om zijn er verder geen excursies te doen maar ja, je komt ook echt voor Angkor Wat.

Via deze weg wil ik graag nog even reclame maken voor het hostel waar wij verbleven: Baca Villa.
Het merendeel van de inkomsten gaat naar de school en het dorp wat wordt gesponserd door de eigenaar van het hostel. Neem eens een kijkje op de website, wie weet voel je je geroepen om een donatie te doen of een pakketje met schriften / pennen op te sturen.

Kijk nog even de foto’s, ze zijn schitterend geworden.
Mijn excuses dat het verhaal zo lang is geworden, ik kon het echt niet korter maken.
Ik neem nu weer afscheid want vriendinnetje Froukje en ik gaan KL onveilig maken!

Veel liefs uit KL,
Marleen



  • 14 Oktober 2008 - 08:31

    Marije:

    Hola guapa!
    Wat een geweldig weekend? Da's toch niet zo standaard als hier de AH op zaterdag bezoeken, in de file staan voor de kassa's en zondag wat op de bank hangen voor de tv..... Die fietstocht lijkt me ook helemaal geweldig (ondanks de lengte...) Doe je Froukje de groeten? Heel veel plezier met zijn 2en!!!!
    Liefs, Marije

  • 14 Oktober 2008 - 08:36

    Aerin:

    Super mooi! Mijn moeder is ook net uit Cambodia vertrokken en vertoeft nu op Koh Chang in Thailand :(
    Ben echt super jaloers en wil ook daar ben jullie fietsen...

    Het is hier trouwens wel super mooi herfst-weer..mocht je daar intresse naar hebben.

    xxxx Aerin

  • 14 Oktober 2008 - 08:38

    Jeff:

    Ben inderdaad in de zeik genomen met de prijs van mn boek, maargoed het was elke dollah waard toch!
    Ik spreekje weer
    Tomb Raider Jeff

  • 14 Oktober 2008 - 08:45

    Jildou:

    Ach, het heeft een paar centen gekost, maar dan heb je ook weer heel wat gezien en beleefd ;)
    Ziet er goed uit allemaal!
    X

  • 14 Oktober 2008 - 08:52

    Emmie:

    Hoi Marleen,
    voor je verhaal moet ik nog even uitgebreid gaan zitten,maar de foto,s spreken voor zich he!!
    Geweldig weer.
    Liefs en groetjes,
    Emmie.

  • 14 Oktober 2008 - 09:16

    Marga:

    Hi Marleen,

    Geniet nog maar van je uitstapjes. Voor je het weet ben je weer in ons kikkerlandje!

    groetjes......

  • 14 Oktober 2008 - 10:46

    Mams:

    Nou Marleen, het is je weer gelukt hoor om mij onder de indruk te krijgen. Wat een mooi reisverslag en suuuuper die foto's. Begrijp echt wel dat je het daar zo naar je zin hebt, maar zou je toch wel ff willen knuffelen. We gaan proberen om in december ook zulke mooie foto's in Kampen(hebben ook wel tempels en kerken hier hoor)te maken. Groetjes en veel plezier met Froukje
    Kus

  • 14 Oktober 2008 - 10:47

    Tony:

    Nou bedankt voor het ophalen van de goede oude herinneringen, zit ik nu weer in een depressie!!!

    Thanx x

  • 14 Oktober 2008 - 18:24

    Jenny:

    Nou gaan jij en Froukje maar eens gezellig KL onveilig maken... je doet ook nog niet genoeg leuke dingen ;) haha marleen WOW! fotos zijn te gek van Cambodja.. die zijn weer in the pocket he haha.

    Liefs Jenn

  • 14 Oktober 2008 - 18:29

    Daniela:

    wat een leven heb jij zeg! Ik ben onder de indruk. Doe je niet na op de fiets daarzo....Leuk verhaal, leuke foto's...!

    Liefs van Daan

  • 14 Oktober 2008 - 18:55

    Sam:

    Hey Marleen! weer een gaaf reisje om aan je travelmap toe te voegen! Zoals Aerin al heeft getyot de herfst is zo verkeerd niet was vandaag 20 graden en heb met Jenn d'n Efteling onveilig gemaakt X! Sam

  • 14 Oktober 2008 - 19:22

    Luz&Edwin:

    Hey Marleen,

    Jeetje wat een hoop gedaan in die 2 dagen....echt gaaf.
    Ec die foto's....echt indrukwekkend.
    En bedankt voor de tip over Baca Villa, klinkt goed. Wie weet komen we er ooit.

    Groetjes, Luz&Edwin

  • 14 Oktober 2008 - 20:07

    Mir:

    Wauw echt supergaaf die tempels van Ankor Wat:D, je bent er gewoon ff geweest! Xx

  • 15 Oktober 2008 - 07:37

    Mieke:

    Weer iets wat op mijn verlanglijstje komt (cambodja)Super verhaal.

    veel plezier met Froukje

    Liefs Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Hallo allemaal en welkom op mijn dagboek online. Hier schrijf ik al mijn avonturen op en doe ik er indien ik de mogelijkheid er voor heb, de foto's bij de berichten.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 313004

Voorgaande reizen:

07 Maart 2006 - 28 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: